کار و کسب آنلاین و بازاریابی در فضای دیجیتال

۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

این روزها ماساژ جایگاه مهمی در زندگی روزمره بیشتر افراد کسب کرده است و بخاطر فواید بی‌نظیرش در کاهش استرس و درمان بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی محبوب شده است. اما ماساژ چیست؟ چه فوایدی دارد؟ چند نوع ماساژ داریم؟ ما در این مطلب به این موضوع پرداخته‌ایم.

ماساژ چیست؟

ماساژ را می‌توان نوعی درمان مکمل دانست که از گذشته تا به امروز وجود داشته است. ماساژ شامل مشت و مال و ورز دادن بافت‌های نرم همچون عضلات و ماهیچه‌ها است و چیزی شبیه به کار دَلّاک‌های قدیمی می‌باشد. البته ریشه‌ی ماساژ خیلی قدیمی‌تر بوده و گفته می‌شود که ریشه‌ی آن به مصر یا هند باستان برمی‌گردد. 

فواید ماساژ

ماساژ فواید زیادی دارد و اکثرا به عنوان درمان مکمل درنظر گرفته می‌شود. با اینکه بیشتر مردم ماساژ را به خاطر آرامش‌بخشی آن می‌شناسند، اما باید بگوییم که ماساژ جنبه‌های درمانی دیگری نیز دارد. حتی ماساژ برای درمان برخی از بیماری‌های خاص استفاده می‌شود. در زیر در مورد فواید ماساژ صحبت کرده‌ایم.

بهبود سیستم عصبی

یکی از فواید بی‌نظیر ماساژ به تاثیر مثبت ماساژ بر سیستم عصبی برمی‌گردد که می‌تواند بی‌خوابی، تنش، سردرد و سایر بیماری‌های ناشی از فشارهای روانی را درمان کند. 

تقویت سیستم عضلانی

اگر شما از تنش یا گرفتگی‌های عضلانی رنج می‎برید، حتما ماساژ درمانی را به زندگی روزمره خود اضافه کنید چرا که ماساژ به راحتی می‌توان  اسپاسم و گرفتگی عضلانی رفع کند. 

کاهش درد

یکی دیگر از فواید ماساژ به تسکین درد مخصوصا درد مفاصل ناشی از صدمه و التهاب برمی‎‌گردد. اگر شما نیز از درد مفاصل رنج می‌برید، ما به شما ماساژ درمانی را توصیه می‌کنیم.

بهبود گردش خون

فواید ماساژ تمامی ندارد و حتی گردش خون را بهبود می‌بخشد. به این ترتیب مقدار خون بیشتری به قلب پمپاژ می‌شود و در نتیجه قلب تقویت می‌یابد.

بهبود دستگاه گوارشی و تنفسی

عوامل زیادی می‌توان دستگاه گوارشی شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث مشکلاتی مثل سوء هاضمه، نفخ و یبوست شود. خوشبختانه ماساژ برای این موضوع نیز درمانی دارد و می‎تواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی شود.

تعدیل فشار خون

اگر شما از فشار خون رنج می‌برید، ماساژ درمانی می‌تواند فشار خون شما را تعدیل کند.

کاهش استرس و اضطراب 

کاهش استرس و اضطراب یکی دیگر از فواید ماساژ درمانی است که می‌تواند راحتی، آرامش و آسایش را برای شما به ارمغان آورد. همه‌ این‌ها باعث می‌شود که شما خواب راحتی داشته باشید.

مشهورترین و محبوب‌ترین ماساژهای دنیا

ماساژ انواع مختلفی دارد اما همه‌ی آن‌ها همه‌ی جا رایج نیستند. ماساژهای زیر رایج‌ترین نوع ماساژهای دنیا می‌باشند:

  • ماساژ سوئدی
  • ماساژ بافت عمیق
  • ماساژ شیاتسو
  • ماساژ رفلکسولوژی
  • ماساژ آروماتراپی
  • ماساژ سنگ داغ
  • ماساژ ورزشی
  • ماساژ نقاط ماشه‌ای
  • ماساژ تایلندی
  • ماساژ بارداری
  • ماساژ همسر
  • ماساژ با صندلی
  • ماساژ هپی

 

هر یک از ماساژهای بالا برای موقعیت و شرایط خاصی مناسب هستند و هر کدام فواید مخصوص به خود را دارند. مثلا ماساژ سوئدی بسیار آرام و ملایم است و اگر شما تجربه‌‍‌ای از ماساژ ندارید، بهتر است با ماساژ سوئدی شروع کنید. ماساژ ورزشی همانطور که از نامش مشخص است، برای افرادی که در معرض آسیب عضلانی مکرر قرار دارند، مناسب‌تر است.

اگر شما به دنبال ماساژ فعال‌تری هستید، ماساژ تایلندی را انتخاب کنید. در این ماساژ ماساژور از حرکاتی با فشار محکم استفاده می‌کند. در ماساژ سنگ داغ نیز از سنگ‌های گرم شده استفاده می‌شود.

چه نکاتی را باید قبل از ماساژ بدانیم؟

فارغ از هر نوع ماساژی که قرار است تجربه کنید، یک سری نکات وجود دارد که باید در مورد آن‌ها اطلاع داشته باشید. اول اینکه بهتر است برای ماساژ لباس نسبتا گشادی بپوشاید تا درمانگر آزادانه بتواند شما را ماساژ دهد. نکته‌‌ی بعدی که باید به آن توجه کنید این است که 1 ساعت قبل از ماساژ غذا نخورید. چرا که تکنیک‌های ماساژ ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.

در صورتی که باردار هستید یا بیماری خاصی مثل اختلالات خونریزی یا پوکی استخوان یا شکستگی دارید، بهتر است از ماساژ خودداری کنید. در صورت تمایل بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و حتما مشکلات خود را به درمانگر اطلاع دهید. 

آیا جایگزینی برای ماساژ سنتی وجود دارد؟

به، خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی صندلی‌هایی طراحی شده‌اند که کاملا ماساژ سنتی را شبیه سازی می‌کنند. شما با داشتن یک صندلی ماساژور در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید ماساژ دریافت کنید و نیازی به درمانگر ندارید. صندلی‌های امروزی دارای برنامه‌های خودکار ماساژ هستند که شما تنها با زدن چند دکمه می‌توانید ماساژ موردعلاقه‌تان را تجربه کنید.

  • الی حبیبی